XVIII Szkoła Problemów Dydaktyki Chemii
„Nauczanie chemii w dobie transformacji cyfrowej”

W dniach 25-28 czerwca 2024 na Wydziale Chemii UJ w Krakowie odbyła się kolejna - XVIII Szkoła Dydaktyki Chemii. Pełna strona konferencji: https://zdch.uj.edu.pl/xviii-szkola-dydaktyki-chemii

Komitet naukowy 

Prof. dr hab. Hanna Gulińska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
Prof. dr hab. Wacław Makowski, Uniwersytet Jagielloński
Dr hab. Ryszard M. Janiuk, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
Dr hab. Robert Zakrzewski, prof. UŁ, Uniwersytet Łódzki
Dr hab. Paweł Bernard, prof. UJ, Uniwersytet Jagielloński
Dr hab. Paweł Wydro, prof. UJ, Uniwersytet Jagielloński
Dr hab. Paweł Stelmachowski, prof. UJ, Uniwersytet Jagielloński
Dr Anna Wypych-Stasiewicz, prof. UŁ, Uniwersytet Łódzki 
Dr Agnieszka Siporska, Uniwersytet Warszawski 

Komitet organizacyjny

Dr hab. Paweł Bernard, prof. UJ - przewodniczący
Dr hab. Elżbieta Szostak 
Dr hab. Joanna Hetmańczyk
Dr Iwona Maciejowska, prof. UJ
Dr Mária Babinčáková
Dr Ewa Odrowąż
Dr Katarzyna Makyła-Juzak
Dr Anna Chachaj-Brekiesz
Dr Małgorzata Krzeczkowska
Dr Paweł Broś
Mgr Monika Brzostowicz 

Program

Wykładowcy

Wykład inauguracyjny: Ocena właściwości aplikacyjnych preparatów kosmetycznych
Prof. dr hab. Izabela Nowak – Prezes Polskiego Towarzystwa Chemicznego, kierownik Zakładu Chemii Stosowanej Wydziału Chemii UAM. Zainteresowania naukowe koncentruje wokół syntezy i modyfikacji nowych uporządkowanych mezoporowatych materiałów; syntezy wysokowartościowych i masowych chemikaliów z użyciem heterogenicznych katalizatorów, w tym z użyciem biomasy; nowatorskich metod analitycznych w zakresie chemii kosmetycznej, farmaceutycznej i stosowanej; nowoczesnych strategii preparatyki i badania kosmetyków oraz kosmeceutyków. Jest laureatką wielu nagród: Polskiego Klubu Katalizy; Fundacji im S. Batorego; Fundacji na rzecz Nauki Polskiej, Towarzystwa Naukowego Warszawskiego; nagrody Amerykańskiego Towarzystwa Chemicznego/IUPAC „Distinguished Women in Chemistry/Chemical Engineering”, Medalu Okolicznościowego PTChem oraz kilkukrotnie Rektora UAM.
Wykład i pokaz doświadczeń: Kiedy chemik pomaga Temidzie, czyli słów kilka o chemii sądowej
Dr hab. Michał Woźniakiewicz, prof. UJ – absolwent Wydziału Chemii UJ; kierownik Pracowni Chemii Sądowej; współautor pokazów dla uczniów „Chemik na miejscu zbrodni” oraz „Chemiczny escape room”; przewodniczący grupy roboczej Chemistry in every day life sieci European Chemistry Thematic Network; wykonawca i kierownik zadań projektów dydaktycznych Erasmus+; uczestniczy w realizacji działań w ramach programu strategicznego „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza” w Uniwersytecie Jagiellońskim; w pracy badawczej zajmuje się metodami separacyjnymi oraz elektrokinetycznymi stosowanymi w oznaczaniu substancji toksycznych i psychoaktywnych w roślinach, badaniem mikrośladów oraz badaniami z zakresu analityki i roli krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych w chorobach układu pokarmowego.
Wykład I: Podstawa programowa w obliczu współczesnych wyzwań
Dr hab. Robert Zakrzewski, prof. UŁ – Prorektor Uniwersytetu Łódzkiego do spraw studentów i jakości kształcenia, kierownik Zakładu Dydaktyki Chemii i Popularyzacji Nauki na Wydziale Chemii Uniwersytetu Łódzkiego. Główne badania naukowe prowadzi w dziedzinie nauki chemiczne, w dyscyplinie chemia, ukierunkowane na opracowanie nowych metod analitycznych wykorzystywanych do oznaczania związków biologicznie czynnych. Drugim nurtem zainteresowań naukowych jest badanie umiejętności złożonych uczniów/studentów w nauczaniu chemii. W latach 2015-2021 pełnił funkcję przewodniczącego Sekcji Dydaktyki Chemii Polskiego Towarzystwa Chemicznego. Wchodzi w skład zarządu Polskiego Towarzystwa Diagnostyki Edukacyjnej. Jest członkiem zespołów ekspertów Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczących nauczania chemii, a w latach 2015-2019 był członkiem Rady Naukowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
Wykład II: Neurochemia chemii do nauki chemii
Dr Wojciech Glac, prof. UG – jest neurobiologiem, nauczycielem akademickim, pasjonatem uczenia i zapalonym popularyzatorem nauki. W pracy nauczyciela stara się projektować skuteczne procesy uczenia się, bazując na aktywnych metodach uczenia, opierając się na wiedzy z zakresu neuronauk. Jest ekspertem w Centrum Doskonalenia Dydaktycznego i Tutoringu Uniwersytetu Gdańskiego. Każdego roku prowadzi kilkadziesiąt wykładów popularnonaukowych o tematyce neurobiologicznej, od 14 lat organizuje Dni Mózgu w Trójmieście i jest laureatem nagrody „Popularyzator Nauki” w kategorii naukowiec w prestiżowym konkursie serwisu Nauka w Polsce PAP oraz MNiSW.
Wykład III: Chemia i technologia materiałów dla transformacji energetycznej
Dr hab. Marcin Molenda, prof. UJ – Kierownik Zespołu Technologii Materiałów i Nanomateriałów, profesor uczelni na Wydziale Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Członek Rady Klimatycznej UJ. Prezes Rady Konsorcjum Elektrochemicznego Magazynowania Energii „PolStorEn”. Współzałożyciel (2014) i Prezes Zarządu spółki MarCelLi Adv Tech Sp. z o.o. – startup technologiczny powołany do komercjalizacji opracowanych na UJ technologii materiałowych do bezpiecznych i zrównoważonych akumulatorów litowo-jonowych. Specjalizuje się w projektowaniu, syntezie, charakterystyce oraz technologii zaawansowanych materiałów funkcjonalnych, nanomateriałów i (nano)kompozytów (w tym z wykorzystaniem polimerów syntetycznych i naturalnych) do zrównoważonego magazynowania i przetwarzania energii, w szczególności w technologii akumulatorów litowo-jonowych i sodowo-jonowych (Li-ion, Na-ion) oraz katalitycznego usuwania lotnych związków organicznych (LZO). Jest współautorem 143 oryginalnych prac naukowych (h=26, ponad 1860 cytowań) oraz 38 udzielonych patentów (zagranicznych i krajowych) i 2 zgłoszeń patentowych. Wypromował 3 doktorów, 52 magistrów i 27 licencjatów.
Wykład IV: Czego nie zauważamy? Zmieniająca się rola nauczyciela w dobie dostępu do wiedzy i AI
Dr hab. Joanna Mytnik, prof. PG – Liderka zespołu Centrum Nowoczesnej Edukacji na Politechnice Gdańskiej, biolożka, wykładowczyni, projektantka ekosystemów uczenia się w oparciu o najnowsze wyniki badań neuronaukowych. Projektuje i wdraża niestandardowe metody dydaktyczne i programy doceniania nauczycieli. Jest pomysłodawczynią i organizatorką m.in. Konferencji Dydaktyki Akademickiej „Ideatorium”.
Wykład V: Znaczenie chemii w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju – wybrane przykłady
Dr hab. Katarzyna Hąc-Wydro, prof. UJ – absolwentka studiów chemicznych na Wydziale Chemii UJ; nauczyciel akademicki i naukowiec zaangażowany w popularyzację nauki wśród młodzieży i seniorów. Kierownik Zakładu Chemii Środowiska na Wydziale Chemii UJ; uczestniczy w realizacji działań w ramach programu „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza” na Uniwersytecie Jagiellońskim w jednym z priorytetowych obszarów badawczych (POB): „Antropocen”; kieruje Zespołem badawczym. W pracy naukowej aktualnie koncentruje się na badaniu wpływu substancji toksycznych na modelowe układy membranowe oraz poszukiwaniu naturalnych substancji do zastosowania jako eko-zamienniki (naturalne konserwanty, pestycydy).
Wykład VI: Zastosowanie druku 3D w nauczaniu chemii
Dr hab. Paweł Bernard, prof. UJ – przewodniczący Sekcji Dydaktyki Chemii PTCh, kierownik studiów podyplomowych i przygotowania studentów Wydziału Chemii UJ do zawodu nauczyciela. Zajmuje się badaniami z zakresu dydaktyki chemii, m. in. badaniem skuteczności nowoczesnych metod nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem metod opartych na samodzielnym dociekaniu wiedzy przez uczniów. Autor ponad 50 publikacji z dydaktyki chemii i wielu projektów edukacyjnych, popularyzator nauki, autor wideoblogu: www.chemvlog.pl.

Warsztaty

WI-1: Metoda eduStacji na przykładzie lekcji chemii o tematyce: Atomy i cząsteczki / Budowa atomu, a układ okresowy pierwiastków (klasa 7)
WI-2: Układ okresowy pierwiastków. Tradycyjne i nowoczesne metody nauczania chemii w klasie 7 z wykorzystaniem platformy NEON Nowej Ery
WI-3: Wykorzystanie nowoczesnej technologii w szkole: Jak przeprowadzić zajęcia lekcyjne z okularami VR
WI-4: Wykorzystanie technik chromatograficznych na lekcjach chemii w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych
WI-5: Umiejętności coachingowe ułatwiające pracę nauczyciela
WII-1: Zmiany w podstawie programowej z chemii w szkole ponadpodstawowej oraz sposoby jej realizacji
WII-2: Metoda eduStacji na przykładzie lekcji chemii o tematyce: Pochodne o znaczeniu biologicznym (klasa 8)
WII-3: Wykorzystanie kalkulatorów na lekcji chemii i egzaminie maturalnym - nowoczesne podejście do edukacji
WII-4: STEM vs. kreatywność
WII-5: Warsztaty dla najmłodszych
WIII-1: Nowoczesna dydaktyka, czyli cyfrowa technologia pomiarów na lekcjach chemii i STEM
WIII-2: Nauczać chemii tak aby zainteresować, zachęcać i wspierać
WIII-3: GraMY – gry planszowe w edukacji
WIII-4: Granica pomiędzy teorią a praktyką, czy w szkole da się ją przekroczyć? Na przykładzie badania procesu prowadzącego ostatecznie do otrzymania emulsji w postaci kremu nawilżającego
WIII-5: Fenole – niezwykła grupa związków chemicznych

Książka abstraktów

Fotogaleria

Zdjęcia z konferencji
Tworzenie stron internetowych - Kreator stron WW